Hírek

Design for Good – A környezet jövőjének tervezése

2022/05/20

Az ember természeti világra gyakorolt hatása vitathatatlanul korunk egyik legégetőbb kérdése. Egyre fontosabb, hogy az egyének, a vállalkozások és a kormányok megértsék, hogyan tehetnek pozitív lépéseket a környezet érdekében.

Design-for-good-ecology-header.jpg

Ez alól a tervezők sem kivételek és ha jobban megnézzük ismét láthatjuk, higyan lehet a dizájnt jóra használni. A közszolgálati kampányoktól az inspiráló mesekönyvekig egyre több tervező használja tehetségét arra, hogy felhívja a figyelmet a környezetre és megoldást kínáljon a környezet számára. Nézzünk példákat a tervezésekre, amelyek rávilágítanak a környezetvédelmi kérdésekre. Ezek a kreatív projektek bemutatják, hogy a dizájn nagy hatással lehet arra, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a környezethez. A mai szép dizájnok segíthetnek egy szebb világhoz vezetni.

Ryman Eco betűtípus

Ryman-eco-fontHa az ökológiáról és a tervezésről van szó, miért ne kezdhetnénk az alapokról. Ezt tette Dan Rhatigan a Monotype Type igazgatója a Grey Londonnal együttműködve, amikor környezetbarátabbá akarták tenni a nyomatokat. Míg a papírban ökológiai trendeket láttunk, ők más irányt vettek és a tipográfiai elemekre kezdtek ez összpontosítani. Céljuk az volt, hogy megalkossák a világ legszebb és legfenntarthatóbb betűtípusát. Létrehozták a Ryman Eco betűtípust, a környezetvédelmi szempontból fenntartható betűtípust, amelyet az Egyesült Királyság irodaszer- kereskedője, a Ryman indított el és átlagosan 33%-kal kevesebb tintafelhasználásra van szükség hozzá, mint a szokványos betűtípusoknál. Képzelje el, hogy egy ilyen betűtípussal mennyi tintát és energiát spórolhat meg globális szinten. Ráadásul a Ryman Eco betűtípus nem csak ökológiailag előrelátó, hanem gyönyörű is, emlékeztetve bennünket arra, hogy nem kell kompromisszumot kötnünk a szépség terén, ha jót akarunk tervezni.

 

 

Ryman-eco-typeface.jpg

A fenntartható betűtípus: Ryman Eco

 

Szuperhős Én

Lehetetlen a jövőre gondolni anélkül, hogy a mai gyerekekre ne gondolnánk. Sok fiatal elme már most is a környezet jövőjére összpontosít és nem szabad alábecsülni azon képességeiket, hogy többre tudnak inspirálni bennünket. Git Yu, egy fiatal autista fiú Ázsiából, az egyik ilyen elme. Úgy gondolta, hogy a művészet egy olyan csatorna, mellyel kifejezheti az állatok iránti rajongását és azt reméli, hogy az emberek kiveszik a részüket az állatvédelemmel kapcsolatos kérdésekben és teendőkben. Rajzain és történetmesélésén keresztül Git Yu "Super Hero Me- Hunt for Gold " című filmje egy fiú lehetetlen álmáról mesél mégpedig, hogy életre keltse a kihalt állatokat. Felfedező útra indul a művészeten keresztül annak érdekében, hogy megértse a biológiai sokféleséget.

 

superherome-1.jpg

Superhero Me - Hunt for Gold Git Yu által 

Lee Wan Xiang művész segítségével

 

Ennek az ötletes mesekönyvnek az oldalait hihetetlen tervezési együttműködés alkotta meg. Lee Wang Xiang művész mentorolásával Git Yu eredeti rajzokat készített, amelyeket a szingapúri Ono Creates kreatív ügynökség használt a kiadvány és a csomagolás megtervezéséhez. Az eredmény egy inspiráló mesekönyv, amely fontos tanulságokat oszt meg a környezet szempontjából. A Superhero Me bemutatja a kreatív együttműködés jótékony erejét és azt, hogy a művészetek hogyan hasznosíthatók kreatívan a társadalmi érdekérvényesítésre.

 

superherome-2.jpg

Superhero Me - Hunt for Gold Git Yu által

Lee Wan Xiang művész segítségével

 

Gyümölcsök & Zöldségek

Az élelmiszer- pazarlás manapság az egyik legnagyobb környezet hatás. Az elpazarolt élelmiszer, elpazarolt energia. Az összes szén-dioxid kibocsátás és vízfelhasználás ellenére, amelyek a termelést eredményezik, elkeserítő példát mutat a fel nem használt élelmiszer mennyisége. Évente a világ több száz millió tonna gyümölcsöt és zöldséget dob ki, elsősorban a megjelenésük miatt. Tévhitek miatt gyakran figyelmen kívül hagyják őket és kidobják.

Amikor az EU szigorú szabályozást kezdett bevezetni az élelmiszer- pazarlásra, az Intermarché felkérte a Mrcel Wolrdwide-ot, hogy képzeljen el egy kampányt a fogyasztók tökéletlen gyümölcsökről és zöldségekről alkotott elképzeléseinek megváltoztatására. Marcel reklámokat készített elbűvölő képekkel a Nevetséges burgonyáról, a Förtelmes narancsról, a Sikertelen citromról és sok másról, hogy megünnepeljék szépségüket. Eközben az Intermarché felvásárolta termelőitől azokat a termékeket, amelyeket általában kidobnak és 30%-os kedvezménnyel értékesítette. A kampány során az Intermarché üzleteinek forgalma 24%-kal, a gyümölcs és zöldségértékesítéseik 10%-kal nőttek, ami azt bizonyítja, hogy a környezetre gyakorolt pozitív hatás rendkívüli eredményeket képes elérni. 

 

inglorious-fruits-&-vegetables.jpg

Tökéletlen gyümölcsök & zöldségek kampány a Marcel Worldwide által

 

Komposztálunk

Typeface-design-by-wecompost.jpg

Betűtípus dizájn a Komposztálunk által

 

Ahogy a hulladék lebomlik a szemétlerakókban, erős üvegházhatású metángázt bocsát ki, ami hozzájárul a globális felmelegedéshez. Ennek a problémának az egyik legjobb megoldása a komposztálás, amely a szerves hulladékot úgy hasznosítja újra, hogy az élelmiszertemeléshez szükséges talajt tápanyaggá alakítja át. Ennek lehetővé tételéhez elengedhetetlen a jó hulladékgazdálkodás. A Green Gorilla vezető szerepet tölt be az új- zélandi Aucklandben. Azzal a széndékkal, hogy folytassák üzleti tevékenységüket és pozitív környezeti hatást gyakoroljanak, a Seachange tervezőstúdióval együtt dolgoztak márkaépítésükön és kommunikációjukon a We Compost (Komposztálunk) kampány érdekében.

A kampányhoz a Seachange mindenki számára elérhető márkajelést hozott létre, amely minden korosztály számára vonzó, kezdve az egyedi betűtípussal, amelyet a férgek ihlettek, akik a szerves hulladék lebontásával alapvető szerepet játszanak a komposztálásban. A modern és szórakoztató, azonnali elismereést jelentő dizájnokat a We Compost szemetestartók, pólók, névjegykártyák, plakátok és weboldalak használják. Minden kézzel fogható marketing termék önmagában komposztálható, a komposztálási idejük láthatóan meg van hirdetve. A Seachange Green Gorilla We Compost kezdeményezésére létrehozott branding célja, hogy a környezeti kihívások legyőzésébe és megoldásokra való törekvésbe további embereket kapcsoljon be, akik látják a dizájn és a kommunikáció pozitív hatását és annak hajtóerejét.

 

Felbecsülhetetlen csapdák

Az invazív oroszlánhal- fajok Dél-Amerika vizeiben egyre nagyobb problémát jelentenek, nemcsak a helyi fajok és a biológiai sokféleség számára, hanem ahelyi halászok számára is. A helyi fajok és megélhetésük megmentésének érdekében a helyi halászokat arra ösztönzik, hogy vadásszanak az oroszlánhalra, ugyanakkor ehhez drága fegyverekre lenne szükségük. Egy bogotai kreatív ügynökség újrahasznosított anyagokból készített csapdatervet, amelyek két fő problémát oldottak meg: a megfizethetőséget és a biztonságot. A projekt életre keltésének érdekében illusztrált füzeteket készítettek, amelyeket a halászoknak osztottak szét. Ebben a füzetben bemutatták, hogy hogyan kell könnyen hozzáférhető anyagokból elkészíteni a csapdákat.

Az áttekinthető dizánj és a nyomtatott kampány megkönnyítette és elérhetővé tette a horgászokkal való kommunikációt, ezáltal a kampány rendkívül sikeres volt.  Az invazív fajok felakasztására szolgáló fegyverek költsége 96,4%-kal csökkent az újrahasznosított anyagokat használó, innovatív kialakításnak köszönhetően. A halászok saját kezükkel is megépíthették őket csupán a füzetben bemutatott illusztrációk követésével. A kampány megmutatja, hogy a dizájn segíthet az ökológia demokratikussá tételében, lehetővé téve a társadalmi- gazdasági szinten élők számára , hogy változást hozzanak.

 

07_Lionfish-Homemade-Trap-Design-Direct-Campaign.jpg

Oroszlánhal csapda dizájn 

 

Lenyűgöző látni azt a gyönyörű munkát, amelyet a kreatív elmék végeznek az ökológia érdekében. A dizájn az innováció középpontjában áll és az innováció elengedhetetlen a mai környezeti problémák megoldásában. Az ehhez hasonló szép dizájnok segíthetnek a holnap szebb világához vezetni.

 

paperman