Hírek

Lorenz Boegli szabad keze az Olin Origins papírral

2022/09/05

A selyemszitázással foglalkozó úttörő, Lorenz Boegli elárulja, hogy a megfelelő papír kiválasztása miért létfontosságú mesterségében.

1.jpg

 
 
 
 
A szenvedély, a mesterség és a szakértelem megfelelő keverékével megvalósított selyemszitanyomási technikák a kreatív munkát a kívánatosság és a több érzékszervi vonzerő új magasságaiba emelhetik. Érintése és illata kellemes, látványa pedig gyönyörű.
 
„Imádom az egyszerűségét és a közvetlenségét” – lelkendezik Lorenz Boegli, a svájci szitanyomás-specialista. "Talán ez a nyomtatási folyamat teszi lehetővé a legtöbb személyességet. Rugalmasságának és technikai szélességének köszönhetően a kreatív gyártási folyamaton keresztül képes hangsúlyozni a grafikusok ötleteit."
 
Az Antalis új, környezettudatos, Olin Origins papírcsaládját bemutató közelmúltbeli projektben Boegli állandó munkatársával – Rob Lewis fotóssal – összeállt, hogy absztrakt módon fejezze ki az „eredet” témát: a nagyszülők és unokák generációkon átívelő portréit egymás mellé téve a kőzet felszíni textúráinak geológiai képeivel.
 
 
1.jpg

Rob Lewis képei szitanyomással Boegli műhelyében Olin Origins Cereal  (balra)
és Olin Origins Indigo-n (jobbra)
 
 
"Ezek szélsőséges időeltolódások: 60 év a fiú és a nagymama között és közel 60 millió év a svájci Alpok szikláinál" - teszi hozzá Boegli. – És valahol a kettő között van az Olin Origins papír életciklusa.
 
 
Gondolkozz fenntarthatóbban
 
A tervezőket mostanra elkényeztetik a környezettudatos papírválasztékkal: „A részben vagy teljesen újrahasznosított dizájnpapírok széles választéka létezik” – erősíti meg Boegli. "Gyönyörű színekben készülhetnek és technikailag olyan jól gyártottak, hogy ugyanolyan fehérségűek, mint a szűzszálas papírok."
 
Az Olin Origins az egyik ilyen papír és Boegli kedvence : "Egyedülálló, nyitott felületű textúrája van, amitől nagyon puhának érződik" - mondja. "Ez nagyszerű kontrasztot biztosít például egy fényes fólia vagy egy dombornyomott tinta érzetével."
 
Boegli szabad kezet kapott az ökológiai üzenet kifejezésére és igazságot szolgáltatott Lewis képeiről a szitanyomás mesterségével.
  banner-545-x-1.jpg
Bolygónk nyersanyagai által ihletett, teljesen természetes, színes pigmenteket használt – a folyamat során harmonikus palettát és jellegzetes textúrát talált, amely szembeállítja az alap puhaságát.
 
„Ezek közé tartozik a Dél-Franciaországból származó okker, Közép-Olaszországból származó umbra, Andalúziából származó feketeföld, Csehországból Cyprienből a zöldföld, valamint az Alpokból származó palaszürke mész” – árulja el. "Figyelembe vettük a különböző színű földek színtónusait az elválasztásnál és magát a papírt is bevontuk a tervezés másik színtónusaként."

 


 

 
Adja hozzá ezt papírt a választékához
 
Az új kreatív koncepció vagy nyomdai hatás inspirációja gyakran a papírkészlettel kezdődik. "Az a célom, hogy a papírt több, mint képhordozóként integráljam a tervezésbe" - mondja Boegli. "Ha ez harmonikusan sikerül, úgy gondolom, hogy a papír és a nyomat együttesen megérinti a lelket a szemen keresztül."
 
Az egyes típusokban rejlő lehetőségek teljes feltárása – például szín, térfogat, felület vagy műszaki jellemzők – váratlan kreatív lehetőségeket nyithatnak meg. A papír kiválasztásakor  Boegli a piacon máshol nem található szokatlan színpalettákkal foglalkozik: az Antalis Keaykolour régóta kedvence.
 
3.jpg
Home over Time / kiállítási poszter szitanyomással Keaykolour Sombre Gray-re – Rob Lewis alkotása és Lorenz Boegli nyomtatása 
 
 
Egy másik közelmúltbeli projekt a középszürke Keaykolour papírra történő szitanyomtatásból, majd ennek a háttérszínnek a drámai hatású tervezésből való felhasználásából állt. "Egy árnyalatot feketével nyomtattak pozitív szitanyomással; a nem nyomtatott papír színe tette ki a 3/4 árnyalatot; majd további három negatív nyomtatási lépést használtunk, világosabb színekkel fehérre" - magyarázza Boegli. "A papír színtónusának integrálása rendkívüli dimenziót adott a munkának."
 
A különböző grammatikus méretek is feltűnő kontrasztot hozhatnak létre, amely segíthet elmesélni egy történetet. "Ez lehet egy selyempapír, amely csökkenti a kezelési sebességet és egy 700 g/m2-es karton, amellyel kombinálva szoborszerű hatást érhetünk el " - teszi hozzá. "Dolgozhatunk átlátszó papírokkal, átlátszatlan és átlátszó szitanyomtató tintákkal – vagy kombinálhatjuk papír színét egy átlátszatlan és egy átlátszó színnel, hogy négy színkombinációt alkossunk."
 
 
 
Fokozza a tapintható vonzerőt
 
A szitanyomás egyik legnagyobb kreatív értékesítési pontja a többi módszerhez képest a tapinthatósága és a textúrája. "Ki tudja nyomtatni a legnagyobb festéklerakódásokat, a legdurvább pigmenteket" - mutat rá Boegli. "Ez lehetővé teszi, hogy az effektusok bimbóként keljenek ki egy nagy fán tavasszal. Lehetővé teszi az átlátszatlanságot és az átlátszóságot, a felületeket és a legfinomabb féltónusú árnyalatokat, a selyempapír és a nehéz kartonpapír kombinálását, a tiszta színeket, az irizáló hatást, sőt a sötét papírokon is a negatív szitanyomást ."
 
A Boegli egyik fémjelző technikája, hogy a színek helyett a fény visszaverődését nyomtatja egy tárgyra vagy jelenetre, ami éteri, fényűző felületet eredményez. „Fekete papírnyomtatóként ismernek” – mondja. "Megvezetem a szemet, ha sötét papíron negatívan reprodukálom a fényképeket irizáló vagy fémes pigmentekkel."
 
Boegli a 90-es évek végén kezdett irizáló pigmenteket használni féltónusú képeken és az ebből a folyamatból levont tanulságok később segítettek neki egy innovatív RGB megközelítés kidolgozásában, a finom raszteres képek szitanyomtatásában. Vörös, zöld és kék tintával fekete papírra nyomtatva egy additív négyszínű eljárást hozott létre – immár a Merck-kel közösen szabadalmaztatva.
 
 
4.jpg
 
Közelkép Boegli Olin Origins Lava Stone-ról (balra) és Pebble-ről (jobbra) készített munkáiról – Rob Lewis alkotása és képe.
 
 
„A papír kiválasztása kreatív tevékenység” – összegzi Boegli. "Még egy egyszerű, két színben nyomtatott és ügyesen hajtogatott színes papír is képes közvetíteni egy grafikai ötletet vagy üzenetet. Ha azonban bonyolultabb lesz, mindenképpen válassza ki a gyártó partnereit korán. Így az elérhető támogathatják az ötletet, ill. beépíthetőek a tervezésbe – ne csak díszítse a felületet!"

 

paperman