hírek, vizuális-kommunikációs-hírek

Az autófóliázás története- Hogyan terjedt el?

27 febr. 2024 — Arlon; Legend; Autófóliázás
Nyomtatás
car-wrapping-history-news-banner-847x400.jpg

A legtöbb iparági szakember és autórajongó viszonylag modern jelenségnek tekinti az autófóliázást. Meglepheti, hogy az autófóliázás története jóval messzebbre nyúlik vissza, mint az elmúlt néhány évtized.

A legtöbb iparági szakember és autórajongó viszonylag modern jelenségnek tekinti az autófóliázást. Meglepheti, hogy az autófóliázás története jóval messzebbre nyúlik vissza, mint az elmúlt néhány évtized.

A vinil autófóliás technológia véletlenszerű születése

Az egyedi festési munkák egészen az autók korai idejéig nyúlnak vissza. Az első versenyautók egyéni számokat és szponzoraik nevét tartalmazták. Az autó fényezésének testreszabási gondolata hamar megszületett. Hamarosan a vállalkozások márkanevekkel és szlogenekkel díszítették járműveiket.

Az autók és teherautók mozgó óriásplakátként való használata nagyszerű módja volt egy cég reklámozásának. Sajnos nem volt éppen olcsó vagy hatékony megoldás. Minden járművet gondosan kézzel kellett lefesteni egy képzett szakembernek. Maga a festék pedig nem bírta annyira az időjárást vagy az útviszonyokat. Kellett egy jobb módszer!

1926-ban Waldo Semon amerikai kémikus és feltaláló rábukkant a vinil-klorid előállításának folyamatára. Semon kísérletezett egy nem kívánt anyag, a polivinil-klorid (PVC) feloldásával. Semon célja az volt, hogy olyan ragasztót hozzon létre, amely a gumit fémhez köti. Ehelyett egy új anyaggal állt elő – egy tartós, sokoldalú és hihetetlenül rugalmas műanyag polimerrel. Eleinte Semon golflabdák és cipősarkok gyártására használta találmányát. Nem sokkal később elkezdték kiaknázni a vinil-kloridban rejlő hatalmas lehetőségeket.

Semon találmányával a cégek felfedezték, hogy képesek öntapadó vinil grafikákat készíteni. A járművek festése helyett grafikák és jelzések is hozzáadhatók egyedi vinilek felragasztásával. Walter Semon teljesen véletlenül forradalmasította a járművek testreszabását.

Az autófóliázás felemelkedése

Bár Semon találmánya óriási előrelépést jelentett, megfizethetetlenül drága volt. Csak a nagyobb cégek és kormányzati szervek engedhették meg maguknak, hogy vinil grafikát helyezzenek el járműveiken.

Az 1950-es években ezeket az Egyesült Államok légierejének sugárhajtású gépein és reklámcélokra használták olyan nagyvállalatok, mint a Coca-Cola...de csak kisebb grafikákhoz. A legtöbb nagyobb grafika és felirat továbbra is festékkel készült.

Ahogy az autókultúra robbanásszerűen terjedt Amerikában, az 1950-es évek versenyzői és hot rodderei vinil öntapadóval szabták személyre járműveiket. Ez jelentette a korai kezdetét annak, amit ma autófóliázásként ismerünk.

A vinil öntapadók sokoldalúsága ellenére volt néhány jelentős hátrányuk. A vinilek fehér foltokat hagyhatnak a fényezésen, vízkárosodást okozhatnak, és gyakran nehéz volt pontosan felvinni az íveslt felületekre.

 

Amikor az autófóliázás általánosság vált

A kézi festés és a vinil öntapadók nagyjából az elkövetkező három évtizedben megszokottak voltak. Aztán a gyártási technológiák fejlődése az 1980-as években elkezdte megfizethetőbbé tenni a vinileket. A kisebb cégek vinil grafikák segítségével testre szabhatták járműveiket.

Ezeknek a kivitele és színe továbbra is korlátozott volt. A képminőség gyakran gyenge volt. Ennek ellenére az autók megjelenésének öntapadók segítségével történő testreszabása népszerű időtöltéssé kezdett válni.

Az áttörést mindenekelőtt az 1990-es évek német taxiipara hozta meg. A német törvények értelmében minden taxinak meghatározott bézs színűnek kellett lennie. A járműveket szervizelés előtt át kellett festeni, ami megnövelte a flottatulajdonosok költségeit. A Kay Premium Marking Films cég okos megoldással állt elő: egy teljes autófóliázással.

A korábbi megoldásokkal ellentétben a vinil fóliák tökéletesen illeszkednek az ívek és a lekerekített felületek köré. A fóliák könnyen eltávolíthatók, az eredeti fényezés sértetlen marad. Az új nyomtatási technológiák végtelen lehetőségeket nyitottak meg a design és a színek előtt.

 

PepsiCo created the first car wrapping ad in 1993.jpg

A PepsiCo 1993-ban készítette el az első autófóliás reklámot

 

1993-ban a Pepsi volt az első cég, amely fotórealisztikus teljes fóliázást alkalmazott buszon. Ez szenzációt keltett az autóiparban, és az autók fóliázását valóban a előtérbe hozta.

Az autófóliák ma már világszerte népszerűek. A japánoknak van egy dedikált autófóliás szubkultúrája, az „itasha”, van egy sajátos kaliforniai autófóliázási stílus, és az autófóliázás mindennapos az Egyesült Államokban és Európában.

Az autók szerelmesei fóliákat használnak az autók testreszabásához, versenyjárművek tervezéséhez és a legújabb modellek személyre szabásához. Az olyan fóliagyártók innovációinak köszönhetően, mint a 3M, Avery, Arlon, Legend, Mactac és Orafol, járműve megjelenése immár csak a képzelet határaira korlátozódik. Tudjon meg többet ezekről az újításokról az Antalis-tól!