felhasználás, blog, hírek

Design for Good – A környezet jövőjének tervezése

03 máj. 2022 — Jó ügy érdeke; Tervezés; Fenntarthatóság; Környezeti szempontok; Kreatív design
Nyomtatás
Design for good - Ecology

Az ember természeti világra gyakorolt hatása vitathatatlanul korunk egyik legégetőbb kérdése. Egyre fontosabb, hogy az egyének, a vállalkozások és a kormányok megértsék, hogyan tehetnek pozitív lépéseket a környezet érdekében.

Az ember természeti világra gyakorolt hatása vitathatatlanul korunk egyik legégetőbb kérdése. Egyre fontosabb, hogy az egyének, a vállalkozások és a kormányok megértsék, hogyan tehetnek pozitív lépéseket a környezet érdekében.

Ez alól a tervezők sem kivételek és ha jobban megnézzük ismét láthatjuk, hogyan lehet a dizájnt jóra használni. A közszolgálati kampányoktól az inspiráló mesekönyvekig egyre több tervező használja tehetségét arra, hogy felhívja a figyelmet a környezetre és megoldást kínáljon a környezet számára. Nézzünk példákat a tervezésekre, amelyek rávilágítanak a környezetvédelmi kérdésekre! Ezek a kreatív projektek bemutatják, hogy a dizájn nagy hatással lehet arra, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a környezethez. A mai szép dizájnok segíthetnek egy szebb világhoz vezetni.

 

Ryman Eco betűtípus

Ryman eco fontHa az ökológiáról és a tervezésről van szó, miért ne kezdhetnénk az alapokról. Ezt tette Dan Rhatigan a Monotype Type igazgatója a Grey Londonnal együttműködve, amikor környezetbarátabbá akarták tenni a nyomatokat. Míg a papírban ökológiai trendeket láttunk, ők más irányt vettek és a tipográfiai elemekre kezdtek el összpontosítani. Céljuk az volt, hogy megalkossák a világ legszebb és legfenntarthatóbb betűtípusát. Létrehozták a Ryman Eco betűtípust, a környezetvédelmi szempontból fenntartható betűtípust, amelyet az Egyesült Királyság irodaszer- kereskedője, a Ryman indított el és átlagosan 33%-kal kevesebb tintafelhasználásra van szükség hozzá, mint a szokványos betűtípusoknál. Képzelje el, hogy egy ilyen betűtípussal mennyi tintát és energiát spórolhat meg globális szinten. Ráadásul a Ryman Eco betűtípus nem csak ökológiailag előrelátó, hanem gyönyörű is, emlékeztetve bennünket arra, hogy nem kell kompromisszumot kötnünk a szépség terén, ha jót akarunk tervezni.

 

Ryman eco typeface

A fenntartható betűtípus: Ryman Eco

Szuperhős Én

Lehetetlen a jövőre gondolni anélkül, hogy a mai gyerekekre ne gondolnánk. Sok fiatal elme már most is a környezet jövőjére összpontosít és nem szabad alábecsülni azon képességeiket, hogy többre tudnak inspirálni bennünket. Git Yu, egy fiatal autista fiú Ázsiából, az egyik ilyen elme. Úgy gondolta, hogy a művészet egy olyan csatorna, mellyel kifejezheti az állatok iránti rajongását és azt reméli, hogy az emberek kiveszik a részüket az állatvédelemmel kapcsolatos kérdésekben és teendőkben. Rajzain és történetmesélésén keresztül Git Yu "Super Hero Me- Hunt for Gold " című filmje egy fiú lehetetlen álmáról mesél mégpedig, hogy életre keltse a kihalt állatokat. Felfedező útra indul a művészeten keresztül annak érdekében, hogy megértse a biológiai sokféleséget.

 

superhero me 1

Superhero Me - Hunt for Gold- Git Yu által
Lee Wan Xiang művész segítségével

superhero me 2

Superhero Me - Hunt for Gold- Git Yu által
Lee Wan Xiang művész segítségével

Ennek az ötletes mesekönyvnek az oldalait hihetetlen tervezési együttműködés alkotta meg. Lee Wang Xiang művész mentorolásával Git Yu eredeti rajzokat készített, amelyeket a szingapúri Ono Creates kreatív ügynökség használt a kiadvány és a csomagolás megtervezéséhez. Az eredmény egy inspiráló mesekönyv, amely fontos tanulságokat oszt meg a környezet szempontjából. A Superhero Me bemutatja a kreatív együttműködés jótékony erejét és azt, hogy a művészetek hogyan hasznosíthatók kreatívan a társadalmi érdekérvényesítésre.

Gyümölcsök & Zöldségek

Az élelmiszer- pazarlás manapság az egyik legnagyobb környezet hatás. Az elpazarolt élelmiszer, elpazarolt energia. Az összes szén-dioxid kibocsátás és vízfelhasználás ellenére, amelyek a termelést eredményezik, elkeserítő példát mutatnak a fel nem használt élelmiszer mennyiségére. Évente a világ több száz millió tonna gyümölcsöt és zöldséget dob ki, elsősorban a megjelenésük miatt. Tévhitek miatt gyakran figyelmen kívül hagyják őket és kidobják.

Amikor az EU szigorú szabályozást kezdett bevezetni az élelmiszer- pazarlásra, az Intermarché felkérte a Mrcel Wolrdwide-ot, hogy képzeljen el egy kampányt a fogyasztók tökéletlen gyümölcsökről és zöldségekről alkotott elképzeléseinek megváltoztatására. Marcel reklámokat készített elbűvölő képekkel a Nevetséges burgonyáról, a Förtelmes narancsról, a Sikertelen citromról és sok másról, hogy megünnepeljék szépségüket. Eközben az Intermarché felvásárolta termelőitől azokat a termékeket, amelyeket általában kidobnak és 30%-os kedvezménnyel értékesítette. A kampány során az Intermarché üzleteinek forgalma 24%-kal, a gyümölcs és zöldségértékesítéseik 10%-kal nőttek, ami azt bizonyítja, hogy a környezetre gyakorolt pozitív hatás rendkívüli eredményeket képes elérni. 

 

inglorious fruits & vegetables
Tökéletlen gyümölcsök & zöldségek kampány a Marcel Worldwide által

Komposztálunk

Typeface design by wecompostBetűtípus dizájn a Komposztálunk által
 

Ahogy a hulladék lebomlik a szemétlerakókban, erős üvegházhatású metángázt bocsát ki, ami hozzájárul a globális felmelegedéshez. Ennek a problémának az egyik legjobb megoldása a komposztálás, amely a szerves hulladékot úgy hasznosítja újra, hogy az élelmiszertemeléshez szükséges talajt tápanyaggá alakítja át. Ennek lehetővé tételéhez elengedhetetlen a jó hulladékgazdálkodás. A Green Gorilla vezető szerepet tölt be az új- zélandi Aucklandben. Azzal a széndékkal, hogy folytassák üzleti tevékenységüket és pozitív környezeti hatást gyakoroljanak, a Seachange tervezőstúdióval együtt dolgoztak márkaépítésükön és kommunikációjukon a We Compost (Komposztálunk) kampány érdekében.

A kampányhoz a Seachange mindenki számára elérhető márkajelést hozott létre, amely minden korosztály számára vonzó, kezdve az egyedi betűtípussal, amelyet a férgek ihlettek, akik a szerves hulladék lebontásával alapvető szerepet játszanak a komposztálásban. A modern és szórakoztató, azonnali elismereést jelentő dizájnokat a We Compost szemetestartók, pólók, névjegykártyák, plakátok és weboldalak használják. Minden kézzel fogható marketing termék önmagában komposztálható, a komposztálási idejük láthatóan meg van hirdetve. A Seachange Green Gorilla We Compost kezdeményezésére létrehozott branding célja, hogy a környezeti kihívások legyőzésébe és megoldásokra való törekvésbe további embereket kapcsoljon be, akik látják a dizájn és a kommunikáció pozitív hatását és annak hajtóerejét.

Felbecsülhetetlen csapdák

Az invazív oroszlánhal- fajok Dél-Amerika vizeiben egyre nagyobb problémát jelentenek, nemcsak a helyi fajok és a biológiai sokféleség számára, hanem a helyi halászok számára is. A helyi fajok és megélhetésük megmentésének érdekében a helyi halászokat arra ösztönzik, hogy vadásszanak az oroszlánhalra, ugyanakkor ehhez drága fegyverekre lenne szükségük. Egy bogotai kreatív ügynökség újrahasznosított anyagokból készített csapdatervet, amelyek két fő problémát oldottak meg: a megfizethetőséget és a biztonságot. A projekt életre keltésének érdekében illusztrált füzeteket készítettek, amelyeket a halászoknak osztottak szét. Ebben a füzetben bemutatták, hogy hogyan kell könnyen hozzáférhető anyagokból elkészíteni a csapdákat.

Az áttekinthető dizánj és a nyomtatott kampány megkönnyítette és elérhetővé tette a horgászokkal való kommunikációt, ezáltal a kampány rendkívül sikeres volt.  Az invazív fajok elfogására szolgáló fegyverek költsége 96,4%-kal csökkent az újrahasznosított anyagokat használó, innovatív kialakításnak köszönhetően. A halászok saját kezükkel is megépíthették őket csupán a füzetben bemutatott illusztrációk követésével. A kampány megmutatja, hogy a dizájn segíthet az ökológia demokratikussá tételében, lehetővé téve a társadalmi- gazdasági szinten élők számára, hogy változást hozzanak.

 

07_Lionfish-Homemade-Trap-Design-Direct-Campaign.jpg
Oroszlánhal csapda dizájn 
 
 
Lenyűgöző látni azt a gyönyörű munkát, amelyet a kreatív elmék végeznek az ökológia érdekében. A dizájn az innováció középpontjában áll és elengedhetetlen a mai környezeti problémák megoldásában. Az ehhez hasonló szép dizájnok segíthetnek a holnap szebb világához vezetni.